Frankrijk is mooi - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Daan Dijker - WaarBenJij.nu Frankrijk is mooi - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Daan Dijker - WaarBenJij.nu

Frankrijk is mooi

Door: Daan Dijker

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 Juni 2017 | Frankrijk, Lyon

Ik heb een week niet geschreven want ik had geen internet. We zijn in Frankrijk bij mijn tante Yvonne.

De vrachtwagen die ons gebracht heeft kon ook onze fietsen meenemen. Hij heeft ons afgezet in Parijs. We hebben in Parijs de Eiffeltoren bezocht. De Eiffeltoren werd gebouwd als een attractie op de wereldtentoonstelling van 1889. De architect van de Eiffeltoren is Gustave Eiffel. De Eiffeltoren is de bekendste attractie van Parijs. Tot 1930 is het hoogste bouwwerk van de wereld geweest. Om geld te besparen zijn we de Eiffeltoren niet in gegaan.
We hebben in frankrijk overnacht op een camping. Dat deden we op camping La belle Étoille. Dat kostte 12 euro per nacht. We hebben daar ons tentje opgezet. We zijn daar 3 nachten gebleven. De andere dagen zijn we in de stad rond gaan kijken. Dat deden we omdat mijn ouders dat zo graag wilde. Ook hebben we de Notre Dame bezocht. Hier werd Napoleon gekroond tot keizer, in 1804. De Arc de triomphe hebben we niet bezocht omdat dit met de fiets te gevaarlijk was. We hebben hem wel gezien. Tante Yvonne kwam ons halen met de camper. Toen we Parijs uitreden hebben we Arc de Triomphe wel gezien.

De tante Yvonne woont in Lyon. Zij kwam ons ophalen bij Parijs met de camper. We hebben lekker geslapen in de camper. Toen we aan kwamen bij Lyon waren we lekker uitgerust. Papa haalt de fietsen van de camper, en zet schuur bij tante Yvonne. Tante Yvonne gaat in de zomer naar Nederland. Dan brengt ze de fietsen mee. Tante Yvonne verhuurt kamers aan toeristen. Van haar mochten wij dat gratis doen. Het was heel fijn bij tante Yvonne want ze heeft een zwembad.

Tante Yvonne neemt ons vanavond mee naar een restaurant om heerlijk frans te eten. Slakken, l'escargots. Bah. Geef mij maar friet met mayonaise. Papa raakt aan de praat met een meneer die uit Nederland komt. Het is een vrachtwagenchauffeur uit Harlingen die onderweg is naar Tanger in Marokko. Hij vertelde dat de garnalen die in Nederland gevangen worden niet meer in Nederland gepeld mogen worden. Het komt ons goed uit want deze vrachtwagenchauffeur zegt dat we met hem mogen meerijden en ook met hem op de boot naar Tanger mogen. Dat betekent wel dat we niet meer stoppen bij oom Thom in Spanje. Dat is wel jammer.

Voordat we vertrekken gaan we nog een dagje naar Notre-Dame de Fourvière. Dat is een basiliek in Lyon. Het staat op een heuvel die Fourvière heet, vandaar de naam. De bouw van de basiliek duurde van 1872 tot 1884.

• 25 Juni 2017 - 17:38

Daan Dijker:

lol

• 25 Juni 2017 - 21:23

Wendy:

Viva la france! Leuk om te lezen en informatie genoeg in je verslag! Leuk om te lezen!
    En spannend om met de vrachtwagenchauffeur mee te gaan!

Groetjes Nekita, Melody en wendy